Onze mensen - Michel Cuvelie

  • Dag Michel, Kan je jezelf even voorstellen?   


Ik ben Michel Cuvelie. Ik ben bestuurder en operationeel verantwoordelijke bij installatiebedrijf Airclima BV te Kontich. Ik houd me vooral bezig met de uitvoerende processen zoals de ondersteuning van de projectleiding maar ik ben ook vaak bij de sales betrokken om deze vanuit de technische kant te ondersteunen. Als bestuurder neem ik samen met mijn collega’s ook de strategische beslissingen binnen het bedrijf. 

  • Waar kunnen we jou vinden als je niet aan het werk bent? 


Als ik niet aan het werk ben, ben ik vaak op de volleybalclub van mijn 2 dochters (van 12 en 14 jaar) te vinden of op een zeilboot, waar ik helemaal tot rust kom.
  

  • Wat wou je worden toe je klein was?  


Als kind droomde ik ervan om kraanbestuurder of vliegtuigtechnieker te worden. Toen ik effectief moest kiezen, had ik geen idee wat ik zou gaan doen. Via mijn oudere broer kwam ik in aanraking met de opleiding industrieel ingenieur, dat leek me interessant om een brede technische kennis op te doen op zowel elektrisch als mechanisch vlak. Zo zou ik na mijn studies nog alle richtingen uit kunnen gaan. 

  • Hoe ziet je loopbaan er tot nu toe uit? 


In 2001 ben ik na mijn studies als ingenieur bij Airclima begonnen als monteur om koelinstallaties te bouwen in heel west Europa. Na 3 jaar in het beroep ben ik op wereldreis vertrokken voor 16 maanden. Daarna ben ik terug bij Airclima gaan werken als calculator, vervolgens als projectleider en vanaf 2012 als operationeel directeur en medebestuurder. 

  • Welke landen heb je allemaal bezocht tijdens je wereldreis? Welke inzichten heb je aan dit avontuur overgehouden? 


We zijn toen met de trein in Antwerpen vertrokken. We hadden een ticketje naar Moskou geboekt en een visum voor Rusland, Mongolië en China was ook geregeld. De rest zouden we wel zien als we onderweg waren. Uiteindelijk zijn we op het Aziatische continent gebleven en hebben we zoveel mogelijk over land gereisd. Rusland, China, Mongolië, Vietnam, Laos, Cambodia, Thailand, Maleisië, Indonesië, Myanmar en India zijn de landen die we bezochten. Omdat we geen deadlines hadden, hebben we zonder tijdsdruk kunnen rondreizen en als we het ergens fijn vonden, dan bleven we gewoon wat langer. Dat was een fantastisch gevoel! 

Het laatste land dat we bezochten was India, waar we een oude Royal Enfield motor hebben gekocht en waarmee we het land hebben rondgereisd. We kwamen zo op plaatsen waar toerisme nog geen impact had gehad. De motor is nadien naar België verstuurd en is nu het fijnste souvenir van onze reis. 

Wat ik vooral heb meegenomen uit deze ervaring is hoe goed we het hier hebben in Europa en dat we ons niet zo druk moeten maken om de kleine dingen. 

  • Hoe is de passie voor koeltechniek ontstaan? 


Mijn vader en 2 oudere broers zijn allen ook technisch aangelegd en als er iets stuk was, dan werd dit steevast opengeschroefd en hersteld. Ook mijn brommers herstelde ik altijd zelf. Het zat dus al vroeg in de vingers.  

In 1998 werd Airclima opgericht door mijn oom Carlo Cuvelie, samen met een partner. Tijdens vakantiewerk kwam ik zo met koeltechniek in aanraking. Het zaadje voor deze passie werd tijdens die eerste praktische ervaringen gepland. Na mij studies vroeg mijn oom of ik in het bedrijf wilde komen werken. 

Ik ging mee koelinstallaties bouwen in Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, waar Airclima actief is in het plaatsen van koelcellen voor de snijbloemen. Airclima is steeds bezig geweest om zo energie efficiënt en betrouwbaar mogelijke installaties te bouwen en dat trekt me erg aan.  

  • Wat zijn volgens jou de grootste voor- en nadelen verbonden aan je job? 


Zoals bij elke job, zijn er aan mijn job ook voor- en nadelen verbonden. Een positieve impact kunnen hebben en het ontzorgen van klanten en medewerkers geeft enorm veel voldoening. Je mag echter geen 9-5 mentaliteit hebben, want koelinstallaties draaien 24-7. 

  • Waarom zou je koeltechniek aanraden als vakgebied en sector? 


Het is een sector met veel toekomst, de continue technologische vernieuwingen en veranderlijke wetgeving liggen hier aan de basis. Koeltechniek is bovendien een brede technische sector. Er zit zowel elektriciteit, als mechanica in en er zullen steeds innovaties blijven komen om de impact op het milieu te beperken.  

  • Hoe zie je de toekomst van HVAC-R? 


De trend naar uitfasering van de synthetische koelmiddelen zal nog vele uitdagingen met zich meebrengen. Er is op vandaag nog niet voor alle toepassingen een degelijke oplossing. Als koeltechnisch bedrijf zullen we daarom moeten blijven inzetten op het opleiden van medewerkers en het onderzoeken van de haalbaarheid van nieuwe systemen. 

 

Bedankt voor dit interview! We onthouden dat koeltechniek een brede technische sector is waarbinnen we in de toekomst nog heel wat innovaties mogen verwachten. Het is een vakgebied dat zelfs de grootste avonturiers niet verveelt.  

 

 

Schrijf u in op onze nieuwsbrief

Ontvang gratis onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!